2007/08/11

ياللعناوين .. لنقل أنها ثرثرة علمية

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي حالة غريبة من إرادة / عدم إرادة التدوين .. الأفكار تتسارع إلى عقلي أثناء إمتزاجي بيومي .. مجرد أن أضع يدي على لوحة المفاتيح أجد بعضها سخيفا أو أجد حماستي للموضوع قد ذهبت أو الفكرة ذاته قد ضاعت تفاصيلها

كنت أريد الحديث من فترة عن خدمة ال (أر اس اس) ووجدت كل ما أردت قوله تقريبا في تدوينة للمدون مبرمج حر

قلت طيب أذهب الآن أبحث من خلال موقع أدب عن قصيدة أحبها للأخطل الصغير ولم أفلح في إيجادها

لدي بعض أبياتها في الدفتر الذي أخصصه لكتابة ما أعجبني مما قرأت

نم فالملائك عينها يقظى فذا يرعاك مبتسما وذا مترنما

نم واجتن الأحلام أزهار الصبا واستنزل الزهر النجوم من السما

نم وارع حبات القلوب ولا تكن ترعى كعيني في الظلام الأنجما

نم فالهوى حزب علي لأنه يرضى بأن أشقى وأن تتنعما


لا أعرف لماذا أعجبتني رغم أني لم أفهم تماما هل هي على لسان أب لابنه أم ماذا .. لا أدري

المهم عندما انتقلت للبحث من خلال جوجل وجدت خاطرة رقيقة عن المطر

الخاطرة ذكرتني بالطفولة والأطفال .. قلت أكلمكم عنهم وعن مواقف حدثت لي معهم لكني فقدت حماستي




طيب مثلا أكلمكم عن الكتاب الرائع اللى خصلت قرآيته من فترة قصيرة وهو كتاب "بين يدي عمر" لخالد محمد خالد


الكتاب ده رائع بجميع المقاييس ، مضمونا وأسلوبا وعمقا وغاية ، يُعمل القلب والعقل معا ، اسمع معي بعضا من تحليل كاتبنا الفاضل خالد محمد خالد لشخصية عمر .. يقول


إن الشجاعة والعدل والورع والإستقامة كلها أخلاق إنسانية وتوجد بنسب متفاوتة مع الناس جميعاً ولكن شجاعة عمر وعدله وورعه واستقامته ، شئ نابع من عمر ومختص به ، وإذا كنا نجزّئها ونقول عدل عمر ، ورع عمر ، أمانة عمر ، فطنة عمر ، قوة عمر ... فإنما نفعل هذا لنعلم أنفسنا ، ونقسم المادة التي بين أيدينا لنتمكن من تحصيلها .. أما فضائل أمير المؤمنين فلا تتجزأ في مجال العمل ، كما لا تتجزأ في ميزان التقييم .. هي الرجل الذي تنبع منه وتنتمي إليه،هي ......"عمر" رضي الله عنه

تقرأ صفحة فتتوقف تفكر فيما قرأته و تجد إثراء فكريا يصقل مهاراتك الحياتية

عمر بن الخطاب رضي الله عنه .. المسؤولية لديه لا تتجزأ ، ولا تتنوع ولا تتفاوت .. ليس هناك مسؤوليات صغيرة وأخرى كبيرة . مسؤوليات عادية وأخرى فوق مستوى العادة

هناك مسؤوليات وحسب

وكان عمر رضي الله عنه أمام هذه المسؤوليات هو عمر الذي يحتشد لكل تبعة ولكل عمل احتشادا لا تتفاوت درجاته . لأنه يتصرف وفق طبيعته القوية الأمينة المؤمنة وطبيعته هي الأخرى لا تتجزأ ولا تنقسم ..كل عمل من أعمال عمر نجد فيه عمر كله

كان كل موقف مسؤولية يحاسب نفسه

ما تقول لربك غدا ؟

عبارة قد نتلوها نحن في يسر ، أما هو فكانت تزلزله زلزالا شديدا

بن خطاب الذي عندما رآه عثمان رضي الله عنهما في شدة الحر يعدو خلف ابلين من إبل الصدقة خشية أن يضيعا
فيسأله الله عنهما .. يدعوه ويقول له : هلم إلى الظل والماء ونحن نكفيك هذا الأمر

فيقول له : عد إلى ظلك يا عثمان . ومضى لسبيله والحر يصهر الصخر

(تبتسم من ذاك الموقف ..أو ربما تبكي فخرا بهذا الجد عزيز النفس قوي الإيمان (عمر بن الخطاب

تنتهي من قرآءة الكتاب لتأسف على انتهائه .. وتعرف أنه سيضم إلى الأبد لقائمة الكتب التي تركت فيك أثرا لا يُمحى ، ومشاعرا لن تُنسى ، وخبرات تصنع غدا أفضل "بإذن الله" وتوفيقا منه

وبعدين قررت أنزل خواطر كنت كتبتها من فترة ولسه معرضتهاش على النت .. قعدت أفتكر وديت فين الخواطر وكتبتها فين ؟؟!! .. مشكلة الكتابة إن الواحد بيدخل في " الحالة " من غير احم ولا دستور .. فأي ورقة قدامي بكتب فيها الخواطر واحتفظ بيها .. ويا إما تشق طريقها على برنامج الوورد ثم النت أو تختفي في "مكان ما" بين أوراقي



ولمن لا يعرف منكم .. لدي عيب خطير .. أنا مدمنة ورق .. لدي كميات من الأوراق تملأ درجين كبيرين




أوراق تحمل شعرا أو نثرا .. تحمل أفكارا أو مقالات هامة .. قصصا أو معلومات .. جلست أبكي بجانب كل هذه الأوراق لا أدري أين ذهبت تلك الخواطر .. بينما أنا أبكي وأبحث وجدت دفتر مادة اللغة العربية التي درستها في أول سنة لي في الكلية .. يااااه .. كم أحببت هذه المادة في هذه السنة بالذات .. الفكرة كانت في أن محاضر المادة قدمها لنا بشكل رائع جزاه الله عنا خيرا

ما جعلني أحب العربية أنني أكره اللحن فيها.. فهي لغة جميلة جدا

أتذكر تلقائيا كرهنا لسيبويه أيام الدراسة وحقدنا عليه وعلى أبو الأسود الدؤلي و الكسائي والأخفش وباقي العلماء الذين وضعوا علم النحو لـ "يدوشوا" دماغنا به أيام المدرسة .. أتذكر هذا بأسف .. فقد قرأت بعد تخرجي من المدرسة بسنوات رائعة د. أحمد خالد توفيق (شيء من حتّى) .. وهي تتحدث عن سيبويه خصوصا وعن علماء اللغة العربية عموما .. ربااااه كم أحببت اللغة العربية وكل عالم تحدث عنه .. وكم أحسست بعمق شخصية سيبويه الذي كنا لا نرى الجانب الإنساني منه في دراستنا .. هل أخبرونا أيام الدراسة أن سيبويه كلمة تعني رائحة التفاح !! كانت رائحته تذكر والدته برائحة التفاح لذا أسمته بهذا الإسم .. وهو اسم فارسي .. هذا لأن سيبويه لم يكن عربيا بل فارسيا !! هل

..... بل هل أخبرونا عن سبب شغفه بالعلم

جاء ذلك من موقف بينه وبين معلمه .. عندما اعتقد سيبويه أن معلمه قد أخطأ في اعراب كلمة فاستوقفه لينبهه .. فقال له المعلم
لحنت (يعني أخطأت) يا سيبويه

فحزن سيبويه .. ثم قال في تصميم الطالب المجد

(لا جرم (أي لا بأس) سأطلب علما لا تلحنّي فيه (يعني حتعلم وأذاكر وأوصل لدرجة أن غلطي في العلم يكاد يكون صفرا

وبكل همة واصرار وعزم قلما يوجد الآن انطلق سيبويه يجمع العلم من العلماء .. بشغف حقيقي .. حب للعلم وحب للغة .. كانت له مغامرات مع (حتّى) التي وجدها تستعمل كأداة نصب وظرف زمان وأداة جر .. وكان يردد كلما وجد لها وظيفة نحوية جديدة (سأموت وفي نفسي شيء من حتّى) -يعني حموت وأنا مش مستريح من ناحية حتى دي اللى مش عارف لها رأي أو وصف ووظيفة معينة -

كان سيبويه بالنسبة لنا -نحن طلاب المدرسة- مجرد عقل ممل رتيب وجد ليحيل أيام الثانوية جحيما بالعلم المعقد الذي تركه

على أنها فهمت فيما بعد أن هذا جزء من حساسيته الشديدة .. تلك الحساسية التي يشعر بها لأنه فارسي الأصل
ومهما حقق من انتصارات سيظل العرب ينظرون له على أنه لا يجيد العربية مثلهم

اقتباس من رواية شيء من حتى

أعض أناملي من الغيظ .. فهناك الآن من يكره هذا العالم الجليل الذي يستحق كل الإحترام والتبجيل .. أتمنى أن تكون لي مطبعة خاصة لأطبع هذه الرواية (شيء من حتّى) وأمر على كل منزل أوصي أهله جميعا بقرآءتها

نعود إلى مادة اللغة العربية .. أنا أخجل أن أنصب مجرورا أو أضع الهمزة بشكل خاطئ أو أستخدم لفظا في غير معناه

فمثلا سمعت منذ فترة في أحد البرامج الإذاعية حديثا لسيدة أمية بعد إنهائها لفصل محو الأمية .. كانت بتقول أنا مكنتش فاهمة الآية دي صح
قال الله تعالى : ( إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ) فاطر/28

فلفظ لجلالة هنا منصوب لأنه مفعول به .. والعلماء مرفوع لأنه فاعل .. معنى كده إن العلماء هم اللى بيخافوا ربنا سبحانه وتعالى .. طبعا من غير فهم للغة العربية العبارة دي ممكن تتفهم على أساس مغاير تماما

من أحب القرآن .. وجد أن اللغة العربية لغة دقيقة جدا .. حرف واحد في غير موضعه يغير المعنى .. كلمة قد تجدها مرادفة لكلمة أخرى لكن ويا للعجب هذه لها استخدام وهذه لها استخدام

يعني مثلا

(لا تقل : لم أكذب في حياتي أبدا (لأن أبدا لنفي المستقبل
(بل قل : ما كذبت في حياتي قط (قط لنفي الماضي

ولن أنسى أبدا تلك المعلومة الرائعة التي سمعتها في برنامج إذاعي آخر .. كان الشيخ يفسر قول الله عز وجل

هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ » الذاريات / 24 »

في تعليل استخدام لفظ ضيف كمفرد وليس ضيوف استخرجوا من هذه الآية فضيلة من فضائل الأخلاق هي العدل في التعامل مع الضيوف .. فتعامل ال 3 أو 4 أو 9 كأنهم واحد (يا سلاااام .. اقتصاد .. بدل ما نقدم 9 كوبيات عصير نقدم واحده :-) ) .. سبحان الله .. يقول الشيخ .. فتنظر إلى كل واحد منهم بقدر ما تنظر للآخر .. وتحدثهم جميعا وتساوي بينهم في واجبات الضيافة .. طبعا هو مش التفسير الوحيد لكنها لمحة و فائدة من فوائد الآية الكريمة

كلما سمعت تفسير القرآن الكريم كلما زاد حبي لهذه اللغة العظيمة ..أتذكر أيضا تفسير الشيخ الشعراوي رحمه الله لكلمة (شطر) عندما كان يفسر آية (فول وجهك شطر المسجد الحرام) .. بجد ذهلت ذهولا من هذا التفسير لا مجال لذكره الآن كما أن أسلوب الشيخ وعلمه لن أستطيع مضاهاته مهما حاولت

ومع دقة اللغة العربية فهي لغة مرنة للغاية ومتجددة ومتنوعة .. لا أذكر مَن مِن كتاب الخيال العلمي -ربما جول فيرن- جعل في إحدى رواياته اللغة العربية هي لغة المستقبل

مازالت في رأسي العديد من الأفكار .. هناك تدوينة تلح علي أن أكتبها بعنوان (ماسنجريات) وسيكون هدفها الأساسي هو الاعتذار من صديقاتي ممن لدي على الماسنجر على قلة اتصالي بهم + توضيح لعلاقتي المعقدة بالماسنجر في الفترة السابقة

تدوينة أخرى بعنوان (إلى محمد) فكرتها في بالي من زمااان .. وقطعت في كتابتها شوطا لكني غير مقتنعة باسلوبها .. ممل بالنسبة لي قليلا

تدوينة أخرى بعنوان (ليته يحبني) مكتملة تقريبا لكني أنتظر رسالة من صديقة حتى استطيع نشرها

هموم داعية) كتبت فيها قليلا ثم فتر حماسي .. (من الثانوية إلى الكلية) أريد كتابتها )

متعلقات

(مقالة عن ( شيء من حتى


(تفسير قوله تعالى: (إنما يخشى اللهَ من عباده العلماءُ




التعليقات لديها ما يغني التدوينة أكثر .. أراكم هناك إن شاء الله

هناك 23 تعليقًا:


  1. حتى

    تاتي التدوينات الموعودة رضينا منك بهذا القدر المتنوع هذا اليوم

    ونحن في الانتظار بس الحقي قبل الأجازة ما تخلص أو ييجي رمضان

    ردحذف

  2. وكم أحسست بعمق شخصية سيبويه الذي كنا لا نرى الجانب الإنساني منه في دراستنا .. هل أخبرونا أيام الدراسة أن سيبويه كلمة تعني رائحة التفاح ..


    يا سبحان الله

    أى علم مهما كان معقد أو ممل نسبياً (فى نظر البعض) أو رتيب لكن لما بيقترن تعليمه ببعض المعلومات عن علماء العلم دة المشهورين وعن ظروف حياتهم وعن أسباب حبهم للعلم دة , بيبقى العملية التعليمية مختلفة تماماً .. بتبقى مليئة بالشغف فعلا .. حب العلم دة هيفضل يزيد لغاية ما يملىء القلب ويفيض .. أعتقد أن العلوم (والعلوم المعقدة بالذات) لو اقترن تعليمها بسيرة حياتية مفصلة عن علمائها , الموضوع هيبقى مختلف تماماً .. افتكر مثلا فى الكلية , كان فيه مادة اسمها الهندسة الوصفية , كانت مصدر قلق للجميع , معظم الناس كانت بتكرهها , لكن فيه مادة تانية كان اسمها انسانيات , خدناها فى الترم التانى , لما تشوفى الدكتور وهو بيتكلم عن الوصفية وعن عالم فرنسى اللى وضع أسس الوصفية (مش فاكر اسمه خالص) والظروف اللى خلته يفكر فى أسس علم الوصفية , روعة بجد .. تشوفى فعلا شغف المعرفة فى عيون معظم الطلبة .. أصل مهما كان العلم صعب لكن لما تتخيل وتعرف الظروف والأسباب اللى طلع بيها العلماء بالأسس , بيبقى موضوع مختلف تماماً , كأنك بالظبط بتقول للطالب "لماذا؟؟"بس مفصلة أوى

    فرق كبير بين أستاذ يشرح الجاذبية كقانون وبين أستاذ تانى يعيشك فى لحظة سقوط التفاحة على رأس نيوتن

    فى اعتقادى أن تلقى العلم تلت مراحل
    what
    why
    how

    أنا بحب why جدااااااااا
    ومن ضمن أولويات "لماذا" معرفة سيرة أو حتى معلومات سريعة عن علماء العلم المعنى بالدراسة
    , الموضوع دة بيثير الشغف فعلا , أستاذ العربى زماااااان كان يقولنا سيبويه هو اللى عقد النحو , طب هو متوقع ايه لما يقول كدة .. لكن لما يثير شغف الطلبة بالكلام عن سيبويه نفسه وعن قصة حياته كما لو كان بيحكى حكاية , الموضوع هيبقى مختلف و .......

    كفاية كدة بقة

    :)

    ردحذف
  3. ما شاء الله جميل

    أحيانا يجد الإنسان مواضيع حقا قيمة بين قصاصاته المنسية

    في انتظار تدوينات تحمل العناوين السابقة .. أعانك الله

    ........

    يا رب يظهر هذا التعليق لأن عفريت المدونات بدأ يظهر عندي مرة أخرى .. وإذا إختفى فليخبرني أحدكم أنه رآه

    ردحذف
  4. اسمحى لى أن اختلف معك

    احيانا ما يراه الانسان ساذج تتفتق منه الحكمه مادام قد كتب بصدق

    قرأت بين يدى عمر وعبقرية عمر والشيخان
    اجدنى متأثرا بالعبقرية اكثر من اى كتاب أخر

    فى انتظار تدوينتك القادمة

    ردحذف
  5. شئ من حتى قراتها واعجبت بشخصية سبوية الأنسان وإن كنت من قبلها معجب جداً بالخليل ابن احمد واعتبره من اعظم علماء العالم
    وللاسف نظام وطريقة لتعليم طمست من حق هؤلاء العلماء

    تمنيت ان يشرف الدكتور احمد خالد توفيق علي وضع المناهج الدراسية فله اسلوب ناجح في القاء الضوء ويترك من يريد ان يعرف اكثر ليبحث بنفسه بعد ان اعطاه شحنه عالية من الضول والتشوق للمعرفه

    ردحذف
  6. أ/عصفور

    هههههههه .. أنا فعلا أسهبت في هذه التدوينة -بالنسبة لقدرتي في الإسهاب يعني-.. بس أنا مبسوطة الحمد لله .. لأني كنت بحسب إني فقدت الحماسة للحديث ..

    عموما إن شاء الله ححاول أشد حيلي في كتابة التدوينات .. المشكلة إني لما بكتب غصب عني بيطلع الكلام ممل وينقصه حيوية وروح

    مبرمج حر

    ياااه الوصفية .. المادة دي ياما والدتي كلمتني عنها .. واحنا درسناها في ثانوي بشكل مبسط طبعا بس كنت بحبها قوي .. كنت مستعدة لو كانت الهندسة كل موادها زي الوصفية كده إني أدخلها

    طبعا كلامك صحيح ومهم جدا .. العلم الجاف يثير الملل والنفور ..العلم المتكامل اللى يجاوب على الأسئلة التلاتة .. أو بالأصح (يخليك تنتقل من السؤال الأول للتاني للتالت من غير ما تحس كده) هو ده العلم اللى يأثر في الإنسان بجد .. هو اللى يفضل في الذاكرة إلى ما شاء الله

    لما ييجي المعلم يشرح ماهية الموضوع بشكل جذاب
    (what )
    يخلي الطالب يسأل عن سبب ظهور الموضوع ده
    (why)
    .. وبعدين ينمو عنده فضول لأنه يعرف الموضوع ده بيشتغل ازاى
    (how)

    احنا والحمد لله في تعليمنا بننط على المرحلة التالته على طول .. من غير لا (ايه) ولا (ليه)

    أنا فاكرة إننا في مادة الماث في كلية حاسبات القاهرة .. كان الدكتور -الله يعزه- يدخل يكتب مسائل ويحلها مع نفسه .. أروح أميل على صاحبتي وأسألها هو أصلا بيتكلم عن ايه أو ايه عنوان المحاضرة تقولي علمي علمك .. شكككرااا

    جزاك الله خيرا .. تعليق متميز :)

    ردحذف
  7. أ/وضاح

    قصاصاتي المنسية = مغارة علي بابا :D

    شكرا لك .. إن شاء الله ربنا ييسر الأمور وأقدر أكتب باقي التدوينات

    على فكرة المدونة عندي متعفرته فعلا ^_^

    الطائر الحزين

    هممم .. سألتني إحدى صديقاتي عن العبقريات وأيهما الأفضل : عبقرية عمر أم بين يدي عمر .. الحقيقة أنني أردت منذ زمن أن أقرأ العبقريات وخصوصا عبقرية خالد .. وعندما حصلت على الكتاب أخيرا لم أقرأه .. لا أذكر ما السبب بالتحديد .. إما أني كنت وقتها مشغولة بالإمتحانات أو أني وجدت لغة الكتاب صعبة قليلا ! لا أذكر حقا

    ردحذف
  8. أ/محمد

    كأنك قرأت أفكاري .. د. احمد باسلوبه المميز سيكون طفرة في عالم التدريس .. هل يوافق يا ترى إن عرضنا الأمر عليه :D

    ردحذف
  9. :D

    فكرة واهوي في تعديل وزاري علي الابواب ..

    بس صحيح هو ليه بيسموه تعديل علي الرغم من انه بيكون مقلوب اكتر من اللي قبله ومش بيعدل حاجة

    ردحذف
  10. انا بس حبيت أقولك فيه كلام فى وسط التدوينة عحبنى اوى وحرك جوايا مشاعر جميلة

    فشكرا لكى

    ردحذف
  11. أ/محمد

    بجد ؟؟!! .. طبعا أنا مقاطعة الأخبار كلها من زمان فمكانش عندي فكرة

    أنا بقرأ اليومين دول كتاب إلكتروني عن التعليم .. نقد للعملية التعليمية من جذورها .. وحاجة من الحاجات اللى اقتنعت بيها هي إنه التعديل الوزاري اللى حضرتك أشرت ليه .. عامل زي اللى بينفخ في طبخة محروقة .. مش حل .. الطبخة كلها عايزة تترمي في أقرب -أعزكم الله- قمامة وتطبخ من جديد

    لسه كنت بتكلم مع صاحبتي العزيزة نورا فتحي على الماسنجر .. وبسألها عن أحوال مصر .. فبتقولي عن الأحوال الصعبة هناك ..

    فبقولها إن اللى يغيظ إن الناس مطحووونة طحن وبيتعمل فيها العجب وعمالين يستحملوا كأنهم سفنج كل ما تصب فيه يمص وياخد كمان

    فقالتلي لا هم بيطلعوا اللى بيتعمل فيهم في بعض .. محدش بقى طايق التاني .. التعامل بقى وحش جدا بين الناس ...

    ***

    سبحان الله زي ما خالي قالي بالظبط .. خالي عايش بره مصر برضة وراح مصر الصيف ده فبعتله ايميل بسأله عن أحوال مصر فبعتلي :D بعتلي قائمة شتائم في كل حاجة مع إنه لم يمض عليه في مصر إلا اسبوع أو أقل :D

    الله المستعان يا مصر الحبيبة .. انت حبيبة رغم كل شيء .. احنا اللى خليناك بالشكل اللى انت فيه دلوقتي .. الله المستعان

    أ/عمر

    العفو .. بل أنا أشكرك على تركك لتعليق .. عادة يمر العديدون دون ترك تعليق على التدوينات .. أنا مش بزعل ولا بتضايق بالعكس أنا مش بحب إن الإنسان يحس إن التعليقات دي واجب .. بل يكون عنده اللى عايز يقوله فيقوله .. لكن المسألة بتكون حيرة .. هل مثلا محدش لحق يقرأ التدوينة ؟ هل مثلا كانت مملة ؟ اسلوبها مضمونها ... الخ .. التعليقات مؤشر هل أنا ماشية صح ولا فيه تعديل .. كده يعني :)
    شكرا لك (بمناسبة اللغة العربية .. احم .. إذا أردت توجيه كلمة "لكِ" لفتاة ما عليك إلا وضع كسرة على الكاف وليس ياء بعدها .. الكسرة تكتب بزر الشفت وحرف الشين
    shift + ش)

    ردحذف
  12. فعلاً مهما حصل

    مصر هتفضل غاليا عليا

    ردحذف
  13. تسجيل حضور و متابعة بس بدون تعليق

    ردحذف
  14. السلام عليكم
    تم رسميا بدء دروس مدونة العلم الشرعية
    مدرسة العلوم الشرعية المبسطة

    يرجى التواصل معنا بالنصح والمتابعة

    ردحذف
  15. أ/محمد .. الدكتور

    شكرا لكما :)

    أ/عصفور

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    إن شاء الله نلبي الدعوة ويبدو على المدونة انها رائعة بارك الله فيكم

    ردحذف
  16. تدوينة جميلة يا مها

    ذكرتني بالعملاق سيبويه الذي كنت أحبه على عكس بقية زميلاتي
    فكم كنت أعشق النحو وتعقيداته !!

    أسأل الله أن يبغني وإياكِ رمضان

    ردحذف
  17. ماشاء الله عليكى

    و الله ربنا يجازيكى كل خير ..استمتعت جدا و ان بقرأ التدوينه دى .. و اتعلمت انى جاهله بأشياء جميله قوى .. ادعيلى ربنا يباركلى فى وقتى ..عشان فعلا حابه أقرأ عن
    حتى اللى أمتت الرجل و فى صدره شئ منها

    ردحذف
  18. على فكره العباره دى ..

    التعليقات لديها ما يغني التدوينة أكثر .. أراكم هناك إن شاء الله

    عبقريه بسم الله ماشا ء الله

    ردحذف
  19. قبوسة الجميلة

    منورة الدنيا هنا .. وبجد امبسطت جدا لما عرفت إنك بتحبي سيبويه .. ذلك العالم الجليل رحمه الله

    اللهم آمين .. أسأل الله أن يبلغنا رمضان بعافية ورحمة منه تعالي

    جزاك الله خيرا على التعقيب المفرح

    أماني

    منورة كل مرة يا بنتي

    الحمد لله إن التدوينة كانت ممتعة .. أنا كنت بكتبها وأنا مستمتعة جدا .. يظهر هي تشربت من نفسيتي الحماسة والعاطفة
    ربنا يبارك لك في وقتك .. شدي حيلك ده اليوم فييييه 24 ساعة .. والساعة فيها ستين دقيقة :)

    أما عن العبارة :D احم

    فالحمد لله .. قد كتبتها بناء على احساس حقيقي . التعليقات عندي أهميتها تساوي أهمية التدوينة .. بل إن التدوينة لا تكون كاملة إلا بها

    أرجو فقط أن تؤدي العبارة عملها وترسل الزوار إلى التعليقات سواء لقراءتها أو للتعليق إن كان هناك ما يستحق الإضافة

    ردحذف
  20. مقال جميل يا مها بجد

    أنا قرأت رواية "شيئ من حتى" برده

    أنا كنت متوقعة إنه هيتكلم عن أبو الأسود الدؤلي بما إنه صاحب الكلمة

    بس فرحت أوي لما لقيته بيتكلم عن سيبويه عشان كنت عايزة أعرف عنه

    وبالفعل القصة كانت جميلة أوي .. كنت أتمنى د.خالد توفيق يكتب أكتر عن علماء المسلمين بتوع زمان دول .. عشان نعرف عن سيرتهم أكتر

    أنا فاكرة ساعت ما خلصت القصة وكنت متحمسةدخلت على المسنجر ولقيت ريدان وقعدت أكلمها عنها :D
    أصل أنا عارفة إنكوا بتقروا كتير للدكتور خالد توفيق

    ربنا يوفقك بقى وتكتبلنا من التدوينات اللي قلتيلنا عنها

    ردحذف
  21. نداء

    منوره بجد ومبسوطة بتعليقاتك

    تصوري إني كنت مش حشتري القصة !!

    بجد كانت قدامي كذا مرة ومفهمتش العنوان وفضلت أشتري قصص من سلاسل تانية

    مش عارفه سمعت عنها فين بعد كده فقررت أشتريها

    بجد كنت حكرهني قوي لو معرفتش اشتريها .

    ردحذف
  22. يبدوا عليك أنك بتعشق اللغة العربية والشعر العربى
    و فطاحل اللغويين أمثال ابن سيبوية
    على فكرة انا عمل جروب على الفيس بووك أسمة الشعر العربى بس مافيش حد واخد الموضوع بجد وأنا أولهم
    بس يشرفنى أنك تنضمى للجروب ده
    وشكرا

    ردحذف
  23. أعتذر لتأخري في الرد أ/الغلبان

    أنا أحب اللغة العربية نعم واحب قرآءة بعض الأشعار وقصائد لشعراء .. لكني لا أحب الشعر بهذه الدرجة :)

    عامة عندما تفتتح المجموعة على الفيس بوك أعلمني برابطها وسأشترك إن شاء الله :)

    ردحذف

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل إمرء ما نوى

بحث في فتاتٌ من كلام

Maha's favorite quotes


"إن لمعركة الخبز ضجيجاً يصم الأسماع , والشعوب العابدة لرغيفها سوف تموت دونه , وعلينا أن نوقظ الهمم إلى المعركة الأقسى , معركة الأرض والعرض , معركة الأرض والسماء , معركة الإسلام الذي يترنح من الضربات على كيانه الجلد !!!"— محمد الغزالي