2007/08/15

كيف هي معلوماتك الجغرافية

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

facebook من التطبيقات التي أحببتها في ال


Traveler IQ Challenge







التطبيق عبارة عن خريطة للعالم .. يعطيك سؤالا عن مكان معين (عاصمة ، مدينة ، مكان مشهور) ولديك وقت محدد لتشير فيه على هذا المكان .. وتنتقل من مرحلة للتانية .. ولكي تنتقل يجب عليك تحصل عدد معين من النقاط .. كلما ازدادت سرعة و دقة في تحديد المكان كلما كان رصيدك من النقاط أعلى





منذ زمن وأنا لا أحب مادة الإجتماعيات (الجغرافيا والتاريخ) .. طبعا كان مقررنا طوااال سني دراستنا هو الغزو العراقي الغاشم على دولة الكويت + حكام الكويت + مشكلات العالم .. شيء يثير كل شعور $^&#@# .. بس الواحد مينفعش يكون مش عارف جغرافية العالم اللى هو الحد الأدنى للأمان الجغرافي (العبارة دي "الحد الأدنى للأمان الجغرافي" حترجع بذاكرة من يقرأون ما وراء الطبيعة لد. أحمد خالد توفيق إلى أسطورة الموتى الأحياء .. في حديث رفعت اسماعيل مع هاري شيلدون في الحد الأدنى للامان اللغوي .. (ما علينا من هذا الاستطراد .. عادة ورثتها من د. احمد

كانت هذه مجرد اشارة سريعة


****
دخلنا في شعبان ولم يتبق على رمضان إلا أقل من شهر .. سبحان الله كم تمر الأيام .. ربنا يرحمنا ويغفر لنا .. أنا خلصت تدوينة( ليته يحبني) وإن شاء الله تكون دي آخر تدوينة .. بعدها حاجة من اتنين .. إما حتوقف عن التدوين لغاية بعد رمضان .. إما حوقف التدوين هنا وافتح مدونة للإستعداد بقى لشهر رمضان وأفكار وأحاديث وتجديد نوايا عشان ندخل على رمضان بايمانيات عالية ونستمر بعده إن شاء الله لأطول مدة بهذه الإيمانيات


التعليقات لديها ما يغني التدوينة أكثر .. أراكم هناك إن شاء الله

هناك 12 تعليقًا:

  1. لماذا تفتحين مدونة اخرى لكتابة مواضيع عن رمضان, اتمنى ان تكتبي مواضيع رمضان في هذه المدونة.

    شكرا

    ردحذف
  2. جزاك الله خيرا وسأتوقف أنا أيضا مع رمضان
    ولا تنسوا أسرانا

    ردحذف
  3. طب وليه تقفلى المدونة دى
    بجد قيمة
    وجزاكى الله خيرا على تذكرة رمضان

    الله يكرمك خدى بالك من حجم الخط لحسن فى تدوينات كنت عايزة اكملها بس عينى وجعتنى

    ردحذف
  4. الغالية مها

    في محيط الاصدقاء .. انت من القلة .. اللذين اقف احتراما لتمكنهم من كثير من ادوات اللغة العربية

    حقا تعجبني صياغاتك و ترتيب الافكار هندك

    بوركتِ

    ردحذف
  5. أ/بوحسين

    هممم .. هي فكرة طبعا .. بس مش عارفه أنا عايزة أفتح مدونة تانية .. عموما لسه مقررتش إن شاء الله يصير خير
    شكرا لك

    أ/عصفور
    جزاني وإياك

    نحن المأسورين بذنوبنا .. الله يرحمنا

    شقاوة شعب

    لا مش حقفل المدونة ولا حاجة .. مجرد توقف مؤقت إن شاء الله .. عشان الواحد يركز بس :)

    جزاني وإياك :)

    بالنسبة للخط أنا بكبره على طول .. إذا كان صغير برضة ممكن تكبره / تكبريه من المتصفح ذاته من قائمة
    view
    text size
    largest

    شكرا لك :)

    منة الله

    الحمد لله ، كلامك أخجلني وأنا أقل بكثير مما قلت .. الحمد لله رب العالمين .. أسأل الله أن لا يؤاخذني بهذا الكلام ويجعلني أفضل مما ظننت ويغفر لي ما لا تعلمين :)

    ردحذف
  6. ربنا يكرمك
    انا برضه باقول كملي هنا في رمضان
    انا كمان كنت باقرا لرفعت اسماعيل
    والاسطورة دي بالذات جميله لما فيها من معلومات
    جزاك الله خيرا

    ردحذف
  7. ايا كان فرمضان ثري بمواف تستحق الوقوف عندها وتدونها وتوقعي لهذا العام ان يكون باذن الله كل يوم هناك خبرة حياتية جديدة مكتسبة لعلي
    عسى ان ندرك ما ينفعنا في الدينا ونكسب به رضا الله والأخرة

    ردحذف
  8. لحظة
    واياك يا ستي .. وكلامك على راسي حفكر جديا إن شاء الله .. بس الله أعلم في رمضان نفسه حوقف مش حكتب اللهم إلا إذا كان حاجة تستحق لكن قبله وبعده هو ده اللى فيه تفكير

    ومبسوطة إنك بتقدري ما وراء :) السلسلة دي تحفة فعلا ود. احمد مبدع تبارك الله
    جزاني وإياك يا لحظة

    أ/محمد

    من الأمور التي تقلقني دوما الرياء .. أخاف أن يتسرب لنفسي عند كتابتي للتدوينات .. نعم رمضان أرجو أن يكون مليئا بالإيمانيات لكن أخاف أن يذهبها الرياء بشكل أو بآخر .. ليس الرياء وحده بل وأيضا اعجاب النفس بالعمل الصالح .. الله أعلم الله أعلم .. إن وجدت ما يستحق الكتابة ووجدت الوقت واصلحت النية لن أتردد في التدوين بإذن الرحمن

    فعموما أنا هدفي من وراء التدوين هو نوع من الدعوة ممتزجا بمواقف الحياة والقضايا والآراء ..
    جزاك الله خيرا على تشجيعك :)

    ردحذف
  9. ممممم

    يمكن رمضان بالذات والعبادات والمواقف بيكون ليهم تاثير طيب علي النفس بيشعره بالسعادة والطمئنينة

    واعتقد انهم بعيدين كل البعد عن العجب والرياء حفظنا الله وايكم منهم

    ردحذف
  10. رمضاااااااااان بجد وحشنى
    ربنا يبلغنا رمضان ويتقبل منا ومنكم يارب

    ردحذف
  11. يا عم المتمكن دنتي بقيتي جامدة اوي في الفيس بوك :)


    ومستنيينك مع رمضان يا جميلة انا نفسي مش عارفة احدد موقفي هل سأسمح لنفسي بساعة نت في رمضان ام امنعه تماما ؟؟

    يا مسهل يارب :)

    ردحذف
  12. أ/محمد

    احم .. يبدو أني لم أستطع شرح ما اريد قوله جيدا .. عموما لا مشكلة كما قلت إن توفرت لدي الوقت واستطعت صلاح النية و كان لدي ما اقوله فلن أتردد في الكتابة إن شاء الله

    سجدة

    أنا كمان رمضان وحشني جدا جددددا .. رمضان السنة اللى فاتت كان عجيب جدا .. أسأل الله ألا يمر علي رمضان بايمانيات قليلة وأعمال أقل مثل رمضان الماضي .. وأرجو من الله أن يكون رمضان هذا العام أفضل من سابقه .. علينا العمل على ذلك ونسأل الله التوفيق

    فلونا باشا

    الحمد لله .. يا بنتي الفيس بوك ده ظريف جدا بجد .. بس الحمد لله أنا واخده بالي ميكونش ادمان ومضيعش وقتي فيه وبجدد النية كل شوية كده
    الله المستعان

    ردحذف

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل إمرء ما نوى

بحث في فتاتٌ من كلام

Maha's favorite quotes


"إن لمعركة الخبز ضجيجاً يصم الأسماع , والشعوب العابدة لرغيفها سوف تموت دونه , وعلينا أن نوقظ الهمم إلى المعركة الأقسى , معركة الأرض والعرض , معركة الأرض والسماء , معركة الإسلام الذي يترنح من الضربات على كيانه الجلد !!!"— محمد الغزالي