2007/03/17

التسويق بالإذن





بسم الله الرحمن الرحيم






السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،






التدوينة مبنية على خبر قريته في الجريدة ..




Permission Marketing

ده اسم الكتاب اللى ألفه واحد اسمه سيث حاجه كده ..



وهو برضه بيشتغل حاجه في الياهو .. كل ده مش مهم المهم الفكرة الظريفة جدا ..













يعني بدل ما الاعلانات تطلع لك اجباريا و تقرفك - آسفه على الكلمه - طول ما انت قاعد على الجهاز





الاعلانات بقى لها عصر جديد .. انت عايز اعلان .. حنديك اعلان .. مش عايز .. براحتك .. الكلمه كلمتك يا فندم .. عجبني جدا التفكير ده .. وعجبني كمان الشروط الصارمة اللى حطينها ..




يتقيد الإذن الذي تحصل عليه من العميل المحتمل بأربع قواعد صارمة:




1- هذا الإذن غير قابل للتحويل: لا يمكنك أن تعطي أو تبيع إلى مسوق آخر الإذن أي الثقة التي يمنحك إياها العميل. لا يخبئ «التسويق بالإذن» أبدا مفاجآت سيئة لعملائه.




2- هذا الإذن أناني: العميل المحتمل هو سيد برنامجك التسويقي. لا يبالي بمنتجاتك أو سجلك المهني أو مشكلاتك... فالسؤال الوحيد الذي يطرحه هو: «ما الشيء المثير للاهتمام الذي تعرضه علي؟» لا تنسه وكافئه في كل مرحلة.




3- يندرج الإذن في عملية طويلة الأمد. يسمح التسويق بالإذن بالشروع في حوار مع العميل: إذا استمر الحوار، يزدهر التسويق وإلا يتوقف.




4- يمكن العميل أن يسترد الإذن في أي وقت.




****




صحيح أحيانا بتكون الإعلانات ضحك على الذقون .. بس لما تلاقي اللى يقولك بابتسامة ديبلوماسية عريضة ما معناه : (احنا حنجيبك بس بالذوق ) أحسن ميت مرة من اللى يجيلك من وراك وهو مكشر ويقول في نفسه (حتيجي يعني حتيجي .. بالذوق بالعافية حتيجي وحتشتري .. وعلى رأي المثل الزن على الودان أمر من السحر وأنا وإنت والزمن طويل )




هناك 6 تعليقات:

  1. السبام بقى مشكلة رهيبة لكن العالم دول بيعرفوا ازاى يفكروا ويلفوا حول أى مشكلة

    الطبيعى أن لو رسالة إعلانية أتبعتت على الأيميل , بيخيرنى أنه ما يبعتش تانى اعلان بعد ما بعت

    لكن الطريقة دى العكس بيخيرك الأول
    وده مكتوب فى الويكيبيديا

    لكن وهو بيخير العميل المحتمل بيجاوب له على السؤال ده
    ما الشيء المثير للاهتمام الذي تعرضه علي؟
    طب ما كده هو بعت الأعلان فعلاً
    هههههههههههههه

    مكتوب فى الويكيبيديا
    Marketers feel that this is a more efficient use of their resources because advertisements are not sent to people that are not interested in the product.
    طب ماهو ده مش هيحصل إلا لما تقوله
    أن فيه منتج أسمه كذا وبيعمل كذا , هل تحب أبعتلك عنه أعلان مفصل
    وكده أنت أعلنت خلاص لأن العميل المحتمل مش عايز إلا سطر واحد بس يعرف منه الحوار كله
    هههههههههههه

    بس عموما هو تفكير خارج الأطار المألوف , وده أجمل حاجة فى الموضوع
    ودى أجمل حاجة فيهم

    ردحذف
  2. نفسي فعلا إن تفكيرنا يرجع عملي وقوي وهادف وصحيح ومبتكر وإبداعي زي زمان

    ربنا يبارك فيه أ/عمرو خالد حيعمل برنامج دعوة للتعايش حيتكلم فيه إزاى كان تفكير الأئمة بتوعنا زي ما قلت فوق كده

    ردحذف
  3. إحنا عندنا عقول جامدة و بتفكر كويس بس المشكلة غي البيءة المحيطة بالعقول ده و تخليها تفكر لجوه بس....فعلا أ/عمرو خالد البرنامج بتاعه ده لازم كلنا نتابعه

    ردحذف
  4. صحيح تماما .. البيئة مهمة جدا وهي أصلا عامل يحتوي على عدة عوامل جواه والشرح يطول ...

    ردحذف
  5. والله فكرة

    ومادام انا مش معايا فلوس .. يعنى هقفل خاصية ظهور الالان دى عشان متعقدش

    بس بجد والله فكرة كويسة .. بس كده ممكن تلغى كتير من انواع التسويق .. او تبعد اللى هيقفل الخاصة دى عن احدث المنتجا الجديدة

    ولا ايه ؟

    ردحذف
  6. ما هو معظمنا مش فارقة معاه الإعلانات لأن مش الكل يقدر يشتري من على النت وأنا أولهم وبشكل عام الطلبة .. الفكرة هنا هي الطريقة والفكرة اللى طلعوا بيها .. أنا بصراحة مش عارفه هل الطريقة دي حتزود المشترين ولا لأ لكن أكيد هم عملوا دراسة وحطوا احتمالات قبل ما ينشروا الكتاب والفكرة

    ردحذف

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل إمرء ما نوى

بحث في فتاتٌ من كلام

Maha's favorite quotes


"إن لمعركة الخبز ضجيجاً يصم الأسماع , والشعوب العابدة لرغيفها سوف تموت دونه , وعلينا أن نوقظ الهمم إلى المعركة الأقسى , معركة الأرض والعرض , معركة الأرض والسماء , معركة الإسلام الذي يترنح من الضربات على كيانه الجلد !!!"— محمد الغزالي